6 SOALAN TENTANG POCA/ AKTA PENCEGAHAN JENAYAH

Pada posting saya yang terdahulu, saya ada berkongsi sedikit sebanyak di blog ini berkenaan prosedur melibatkan tahanan yang ditahan di bawah Akta Dadah Berbahaya Langkah-Langkah Pencegahan Khas (LLPK). Kali ini saya berhasrat untuk menulis berkenaan dengan satu lagi undang-undang berbentuk preventif iaitu Akta Pencegahan Jenayah 1959.

Undang-undang preventif yang disebut di atas merujuk kepada undang-undang yang membenarkan seseorang individu itu ditahan di Pusat Tahanan tertentu dalam Malaysia, untuk sesuatu tempoh tanpa melalui proses pertuduhan dan perbicaraan di Mahkamah.

 

b)          Akta Pencegahan Jenayah/POCA

 

1) Siapa kah yang boleh ditahan dan/atau disiasat di bawah Akta Pencegahan Jenayah 1959 (“APJ”)?

 

·       APJ pada dasarnya digubal bagi membanteras kegiatan jenayah berat, gaduh dan kongsi gelap/gangsterisme yang dilakukan oleh sekumpulan orang di dalam dan/atau luar negara sehingga menyebabkan ketakutan terhadap orang awam.

 

2) Apakah prosedur berikutnya selepas tangkapan di bawah APJ dibuat oleh pihak polis?

 

·       Pihak polis hendaklah mengemukakan atau membawa saspek/orang tahanan ke hadapan Majistret (Mahkamah)  dalam tempoh 24jam dari masa tangkapan;

 

Permohonan Reman kali pertama

·       Sebaik sahaja orang tahanan dibawa ke Mahkamah bagi tujuan reman di bawah APJ, pegawai polis yang mengendalikan kes hendaklah mengemukakan satu pernyataan bertulis yang ditandatangani oleh seorang pegawai polis yang berpangkat tidak rendah dari Inspektor di mana terkandung dalam pernyataan bertulis tersebut, bahawa terdapat alasan-alasan munasabah untuk mempercayai bahawa orang yang merupakan subjek suatu siasatan ialah anggota mana-mana kategori yang boleh didaftarkan.

 

Selepas itu, Majistret hendaklah mengarahkan reman ke atas saspek tersebut selama 21 hari.

 

Permohonan Reman kali kedua

·       Sekiranya saspek tidak dibebaskan dalam tempoh 21 hari sepertimana disebut di atas, ini secara langsung menunjukkan bahawa pihak berkuasa berhasrat untuk meneruskan siasatan lebih lanjut mengenai penglibatan saspek dalam jenayah di bawah APJ. Namun bagi melaksanakan prosedur seterusnya ke atas saspek, pihak polis sekali lagi hendaklah membawa saspek tersebut ke Mahkamah bagi tujuan permohonan reman kali kedua.

 

·       Namun kali ini pihak polis dan/atau timbalan pendakwaraya hendaklah mengemukakan dua (2) pernyataan bertulis seperti berikut:-

 

i)            Pernyataan bertulis ditandatangani oleh seorang pendakwaraya dimana terkandung bahawa beliau berpendapat terdapat bukti bukti yang mencukupi untuk mewajarkan satu inkuiri dijalankan ke atas saspek;

 

ii)          Pernyataan bertulis ditandatangani oleh seorang Pegawai Polis yang berpangkat tidak rendah dari Assistant Superitendant dimana terkandung bahawa inkuiri akan dijalankan ke atas saspek;

 

·       Sekiranya prasyarat di atas dipenuhi maka Majistret hendaklah mengarahkan reman ke atas saspek tersebut selama 38 hari.

 

OLEH YANG DEMIKIAN TEMPOH REMAN MAKSIMUM REMAN DIBAWAH APJ YANG DIBENARKAN UNDANG UNDANG ADALAH SELAMA 59 HARI

 

3) Adakah saspek boleh dijamin dan/atau dibebaskan dalam tempoh tahanan reman.

·       Saspek yang ditangkap dan kemudian direman di bawah APJ tidak mempunyai sebarang hak untuk ditawarkan sebarang jaminan sepanjang siasatan dijalankan NAMUN sekiranya sepanjang siasatan dijalankan, pihak Polis berpendapat bahawa saspek tersebut tidak terlibat dalam jenayah di bawah APJ, saspek tersebut boleh dIbawa di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen untuk dibebaskan dengan prasyrat berikut:-

 

i)          Pernyataan bertulis ditandatangani oleh seorang Pegawai Polis yang berpangkat tidak rendah dari Assistant Superitendant dimana terkandung bahawa inkuiri tidak akan dijalankan ke atas saspek;

NAMUN harus diingatkan bahawa pembebasan yang disebut di atas bukanlah MUTLAK, sebaliknya pihak polis boleh membuatkan permohonan agar dikenakan satu bon kehadiran ke atas saspek yang dibebaskan dalam tempoh 51 hari ataupun saspek dikenakan pengawasan polis dalam tempoh 38 hari.

·       Sekiranya saspek tersebut dibebaskan dengan bon kehadiran ataupun dibawah pengawasan polis maka saspek tersebut hendaklah dipasag peranti “electronic monitoring device” “EMD” supaya pergerakan saspek tersebut dapat dipantau oleh pihak berkuasa.

 

[Posting ini tidak menyentuh berkenaan syarat pemakaian EMD]

4) Siapa kah yang menjalankan siasatan/inkuri ke atas saspek?

·       Harus diingatkan bahawa berbeza dengan siasatan kes kes jenayah  dimana secara amnya siasatan hanya dijalankan oleh agensi PDRM sahaja NAMUN siasatan dibawah tangkapan APJ dijalankan oleh 2 pihak iaitu Pegawai Penyiasat dari PDRM dan Pegawai Inkuri dari Kementerian Dalam Negeri.

 

·       Undang undang telah menetapkan bahawa Pegawai Inkuri tidak boleh dilantik dikalangan mana mana anggota/Pegawai Polis.

 

 

·       Pegawai Penyiasat dari PDRM dan Pegawai Inkuri dari Kementerian Dalam Negeri akan mengemukakan laporan siasatan berkenaan saspek/subjek ke pihak Lembaga Pencegahan Jenayah (“Lembaga”) bagi menentukan samada saspek tersebut harus didaftarkan atau pun tidak.

Harus diingatkan keputusan muktamad untuk menentukan bahawa subjek/saspek harus didaftarkan atau pun tidak terletak di pihak Lembaga dan bukan pihak lain. Walaupun terdapat dapatan yang dibuat oleh Pegawai Inkuri bahawa saspek/subjek tidak harus didaftarkan, pihak Lembaga mempunyai kuasa di bawah undang undang untuk tidak mengikut syor tersebut dan memutuskan sebaliknya.

 

 

5) Sekiranya saspek/sabjek tersebut didaftarkan, adakah saspek tersebut boleh dibebaskan?

 

·       Secara amnya terdapat 2 bentuk “hukuman” terhadap sabjek yang telah didaftarkan iaitu Pengawasan ATAU Tahanan;

 

a)  Pengawasan

 

·       Tiada kebebasan mutlak diberikan kepada saspek/sabjek yang telah didaftarkan di bawah APJ, sebaliknya pelbagai syarat yang harus dipatuhi oleh subjek di bawah Pengawasan.

·       Pengawasan boleh berkuatkuasa tidak melebihi 5 tahun dan subjek hendaklah tinggal di kawasan sepertimana ditetapkan oleh pihak Lembaga dengan syarat syarat tambahan.

 

b)  Tahanan

 

·       Suspek/sabjek boleh ditempatkan di Pusat Tahanan dan ditahan untuk tempoh tidak melebihi 2 tahun;

·       Sekiranya tempoh 2 tahun diatas hampir tamat, pihak Lembaga mempunyai kuasa untuk melanjutkan lagi tempoh tahanan untuk tempoh 2 tahun;

 

*Posting ini tidak menyentuh berkenaan Perintah Penggantungan Tahanan

 

6) Adakah subjek/orang tahanan mempunyai hak untuk membela diri?

·       Bagi sabjek yang ditahan selama 2 tahun,sabjek mempunyai hak untuk mengemukakan representasi bagi merayu dan/atau mencabar perintah tahanan yang dikeluarkan namun adalah disarankan pada peringkat ini sabjek diwakili oleh Peguambela yang berpengalaman dalam mengendalikan kes melibatkan undang undang preventif.

 

*Posting ini tidak menyentuh berkenaan permohonan Semakan Kehakiman dan Habeas Corpus di Mahkamah.

 

Sekiranya para pembaca mempunyai sebarang soalan berkaitan posting kali ini, sila majukan soalan di email berikut muhammadfarhanco@gmail.com.

Untuk pertanyaan lanjut dan temujanji berkenaan topik ini boleh hubungi pejabat kami di talian 052411188. Sekian



Tarikh 3.5.2021


Ditulis oleh:

Farhan Fadzil

Peguambela & Peguamcara

Tetuan Matthews Farhan & Co.

E-1-3, Jalan Dato Seri Ahmad Said

Greentown Square

30450 Ipoh

Perak Darul Ridzuan

Comments

Popular Posts